Antidotul - Oliver Burkeman

Cumpără cartea

Rating

5/5

Descriere

Idei despre cum să devii mai fericit, mai puțin gândire pozitivă. O carte foarte interesantă despre cum industria de dezvoltare personală vinde una dintre cele mai puțin eficiente tactici de a obține fericire și satisfacție.


Notițele mele

Cei care folosesc gândirea pozitivă ca un poster child pentru succes sunt foarte adepți în a respinge pe oricine critică gândirea pozitivă. Dacă nu crezi în puterea gândirii pozitive înseamnă că nu ai îmbrățișat-o și că nu poți vorbi cu adevărat despre efectele ei.

Țările care sunt în general în topul indexului fericirii nu sunt mari consumatoare de lectură motivațională. In general, țările care au o industrie a fericirii foarte puternică, nu au parte de prea multă fericire, poate efectul este chiar contrar la ceea ce ar spune intuiția.

Obișnuim de obicei să ne amintim cât de fericiți am fost la un moment dat în trecut, decât conștientizăm cât de fericiți suntem în acel moment.

Metacogniția apare atunci când gândirea se ia pe sine drept obiect. Thinking about thinking. Metacogniția se reflectă în instrucțiunile pe care le dăm gândurilor noastre de zi cu zi. Uneori, indiferent cât de mult îți dorești să nu gândești un lucru, tot vei ajunge să te gândești la acel lucru.

Oamenii care ar fi cei mai susceptibili la positive affimartions ar fi cei cu stimă de sine foarte scăzută. Din cauză că imaginea de sine este diferită de aceste afirmații pozitive repetate într-una din dorința ca la un moment dat să devină adevărate, acest conflict poate adânci și mai mult lipsa stimei de sine și adâncirea unei crize personale.

Experiment: Subiecții care au fost încurajați să se gândească la cât de super productivi vor fi la birou în săptămâna care urma, au sfârșit prin a fi mai puțin productivi decât cei care au fost rugați să reflecteze la săptămâna ce va urma, dar fără a se gândi la ceva anume. A consuma energie și timp gândindu-te la cât de bine pot merge lucrurile în viitor este un factor contraproductiv, deoarece reduce motivația de a duce la îndeplinire ceea ce ai de făcut.

Cel mai valoros instrument al stoicilor: vizualizarea negativă printr-un exercițiu de gândire numit predemeditarea răului. Premeditarea răului presupune că tu îți vei imagina cele mai negative scenarii și cum anume te vei simți dacă acestea se vor întâmpla cu adevărat. Practic un fel de materializare a fricilor. In loc să te gândești că ceva rău se va întâmpla, încerci să definești ce reprezintă acel “rău” pentru tine.

In general lucrurile cele mai rele care se pot întâmpla sunt de obicei situații ceva mai soft decât ceea ce ți-ai imaginat tu de fapt.

Ca să capeți experiență cu exerciții de premeditare a răului gândește-te la situații negative precum: pierderea unui membru al familiei tale, pierderea locului de muncă, umilire în public, o partidă de sex eșuată, un proces, o amendă foarte costisitoare, pierderea respectului unui om drag, un accident care îți provoacă un handicap, etc. Simulează în mintea ta situațiile acestea de mai multe ori pentru a genera soluții sau planuri de recuperare în fața unor astfel de adversități. Ca rezultat, anxietatea ta per total ar trebui să cunoască o scădere, pentru că ți-ai imaginat și trăit cumva în mintea ta aceste scenarii, iar dacă acestea se vor întâmpla cu adevărat, supriza ar trebui să fie ceva mai mică și situația per total mai gestionabilă.

Experiment de premeditare a răului sugerat de Seneca: “Stai deoparte câteva zile, răstimp în care te vei mulțumi cu cele mai ieftine și mai modeste alimente, îmbrăcat în cele mai sărăcăcioase zdrențe și întreabă-te: aceasta este condiția de care îmi este atât de teamă?

Din punct de vedere budist-freudian al lui Barry Megid, majoritatea oamenilor care cred că se află în căutarea fericirii, fug de fapt de niște lucruri de care nici măcar nu sunt conștienți. Medidația, nu este altceva decât o cale de a stopa această fugă. Stai așezat în liniște și privești cum vin și pleacă gândurile, emoțiile, dorințele și antipatiile tale, răstimp în care reziști chemării de a fugi de unele, de a le schimba sau de a te agăța de altele. In alte cuvinte, practici non-atașamentul. Orice s-ar întâmpla, pozitiv sau negativ, privești realitatea drept în ochi. Nu are nicio legătură cu dorința de a evada într-o stare de extaz, nici măcar de a găsi o stare de calm, și în mod sigur niciuna cu a gândi pozitiv. Din contră, este vorba despre a reuși să nu faci niciunul dintre aceste lucruri.

Idee: O tabără de meditație de câteva zile, până la 1 săptămână, în care nimeni nu are voie să vorbească după ce se aude gongul de start și până să se audă din nou gongul de final. Un potențial program pentru această tabără:

  • 5:30 Trezirea
  • 6: 00 Meditație șezut
  • 6:30 Mic dejun
  • 7:15 Menaj
  • 8:15 Medidație șezut
  • 9:15 Meditație în mers
  • 10:00 Meditație șezut
  • 10:45 Meditație în mers
  • 11:30 Meditație șezut
  • 12:00 Prânz și odihnă
  • 13:45 Meditație în mers
  • 14:15 Meditație șezut
  • 15:00 Meditație în mers
  • 15:45 Meditație șezut
  • 16:30 Meditație în mers
  • 17:00 O gustare ușoară
  • 18:15 Meditație șezut
  • 19:00 Meditație în mers
  • 19:30 Conversații Dharma
  • 20:30 Meditație în mers
  • 21:00 Meditație șezut
  • 21:30 Somn sau alte forme de meditație

O mare problemă a cărților motivaționale este că predică ideea că trebuie să fii motivat pentru a putea face ceva. Ori, cele 2 nu vin mai niciodată în această ordine.

Chuck Close: “Inspirația e pentru amatori, noi - toți ceilalți - ne apucăm pur și simpul de treabă.”

Ambrose Bierce: “Viitor - s.n. - Acea perioadă de timp în care afacerile tale vor înflori, vei fi înconjurat de prieteni adevărați și fericirea îți va fi asigurată.”

Legea consecințelor nedorite: “E imposibil să schimbi doar un singur lucru”. Chiar și într-un sistem cu grad redus de complexitate, e extrem de dificil de prevăzut cum alterarea unei variabile le va afecta pe celelalte.

“Filosofie perenă” : Tematici recurente în istoria religioasă și în filosofie.